100321 - Nagellack.

Publicerad 2010-03-21 12:34:11 i Smink, hår m.m,

Ja, utan förfrågan så ska jag göra en nagellacks-tutorial ;P Många har kommenterat att det inte blir som de vill, eller att nagellacket lostnar snabbt. Mitt nagellack brukar hålla en vecka till en och en halv vecka, ibland längre.

Märket som jag använder är Mavala, och har använt det i sex år för jag tycker att deras nagellack är sjukt bra, torkar snabbt, fina nyanser, bekväma flaskor. Det enda som är dåligt är att penseln är så kort så när man har använt ca. två tredjedelar av flaskan så är det mycket svårt att fortsätta använda det nagellacket:P Har man råd så köper man nytt istället ;) En flaska kostar runt 40 kr.

Iallafall, det ni behöver är:

  • Filar. Jag använder kicks trestegs fil/puts. Den består av tre delar som är rosa, vit och grå. Den rosa delen använder man för att jämna ut nageln, den vita för att mjuka ut eftersom den rosa är ganska sträv, och den gråa för att putsa, man får glansiga fina naglar helt enkelt :) Och så använder jag en glasfil när jag ska fila till önskad form på nageltoppen.
  • Mavala - super base.
  • Mavala - En färg som ni tycker är fin.
  • Mavala - Minute quick finish.
  • Mavala - manicure sticks(detta är dock inte ett måste, de är till för att skrapa bort färg som hamnar utanför naglarna, inte ett måste men väldigt bra att ha)
  • Servetter (detta är endast om ni använder manicure sticks, så ni kan torka av färgen på pappret)

Superbase:


Denna ska ni använda först(efter att ni filat naglarna), för att inte få för mycket nagellack på nageln(då blir det en tjockare lager och det tar längre tid att torka) så brukar jag lägga en klick nagellack på nageln, sedan skrapar jag av penseln från övrigt nagellack och sedan stryker jag ut lacket över nageln. Skulle bubblor uppstå medan ni målar så tar ni bara penseln och duttar mot bubblan tills den försvinner och så fortsätter ni att måla så att det jämnar ut sig. Jag brukar använda 2 - 3 lager av superbase, då blir det dels mer stabilt och dels lättare att ta bort nagellacket när man sedan vill det.

Färg: Här behövs inte så mycket förklaring. Gör så som jag skrivit ovan, och se till att lagren inte bli för tjocka, när jag var yngre gjorde jag så och topparna på naglarna blev jättetjocka och det såg inte fint ut. Jag föredrar svarta och röda nagellack när jag målar naglarna.
Även här ska du använda 2-3 lager. Ett tips är att hålla upp handen med naglarna mot ansiktet mot en lampa eller ett fönster, då ser du om nagellacket fortfarande är genomskinligt på nageltopparna. Det gör ju inte så mycket egentligen, men jag brukar störa mig på det:P

Minute quick finish: Den här produkten dyrkar jag! Den torkar verkligen snabbt, och ibland när jag har bråttom så slänger jag på det innan själva färg-nagellacket har torkat, då torkar det fortare(dock blir det oftast så att bortsten plockar upp en del av färgen, min har t.ex. blivit lite rosa eftersom jag använt det på inte helt torkat rött nagellack.)
Även här använder jag 2-3 lager.
Den här kan ni även fortsätta måla på, varje-varannan dag, då håller sig nagellacket ännu längre.

Ja, det var väll allt. Har ni några frågor så är det bara att fråga! :D



Hej hej!

Kommentarer

Postat av: Evelina Forsberg - bloggen om allt.

Publicerad 2010-03-21 12:53:51

fin blogg.

allt bra med dig? :)

Postat av: Evelina Forsberg - bloggen om allt.

Publicerad 2010-03-21 12:53:53

fin blogg.

allt bra med dig? :)

Postat av: Elin

Publicerad 2010-03-21 12:55:39

Tack så mycket^^



Jo, det är bra med mig. Själv då ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela