Sminktips del 1

Publicerad 2012-05-25 09:01:14 i Tutorials,

Jag fick en förfrågan om att skriva om vad man bör ha i sminkväskan, hur man sminkar sig för att se någorlunda "vettig" ut och hur man täcker en finnig hy.

Jag är absolut ingen expert på smink och det jag skriver nu är helt och hållet min egna åsikt :P

1. Vad man bör ha i sminkväskan.

Den här är lite komplicerad för mig eftersom jag äger TON med smink och tycker att allt är nödvändigt XD Därför delar jag upp det i tre kategorier, Det som är mest basic, om man vill ha lite mer, och om man vill leka som fän :D

1. Basics.

- Ögonskuggsprimer! (Jag höll nästan på att glömma den här, den är ju fan viktigast... den gör att allt hålls på plats, även om man bara har använt eyeliner. Märken som jag rekommenderar är Lumene eller min nya kärlek som jag fick hem för några dagar sedan; Too faced shadow insurence. Den är så grymt bra, kostar runt 60 spenn på ebay.)
- Mascara.
- Kajal (det behöver inte vara en superbra kajal, även om det hjälper.)
-Svart ögonskugga (Det här tycker jag är nödvändigt för att kajalen blir så mycket snyggare och sitter mycket bättre om man lägger på svart ögonskugga, eller vilken färg man nu har på kajalen, det är också bra att ha en lite mindre pensel till det här)
- Eyeliner (Det här är typ det allra viktigaste för mig, jag är besatt i eyeliner och kan inte sminka mig utan eyeliner XD Jag föredrar cake eyeliner från Make up store, jag använder en jätte bra pensel som jag köpte billigt på Åhléns)

Det är lätt att skapa en enkel fin sminkning om man har de här grejerna, kanske en pinuppa sminkning? 

Jag är väl medveten om att många skulle skriva in att man absolut måste ha ett puder eller concealer eller foundation här men jag tycker inte det. Jag använder det inte alltid för ibland känns det bara besvärligt och om det regnar ute eller är varmt så är det bara jobbigt :P Men det gör ni ju precis som ni vill ;D 

2. Om man vill ha mer.

- Ögonbrynsskugga med borste (Den här hör egentligen hemma på Basics för mig, men jag vet att inte alla gillar att fylla i ögonbrynen så därför fick den hamna här. Man kan använda penna också, men jag tycker att det blir mycket snyggare med ögonbrynsskugga, det går också bra med ögonskugga, se bara till att den fäster bra)

- Ögonskugga/skuggor (Jag personligen har jävligt svårt för personer som bara använder en ögonskugga XD Om jag träffar någon som bara har en färg så står jag och föreställer mig hur jag skulle lägga på en till. Men det är bara jag som är störd ;D)

- Foundation, concealer, puder och rouge (De här fick hamna i samma eftersom de hör ihop, jag skriver mer om det sedan.)

- Läppglans eller läppstift (Det här är absolut inte nödvändigt men jag tycker att en sminkning blir mer komplett om man har något på läpparna. Om man kör läppstift så ska man kolla på sminkningen man har på ögonen, har man en enkelt sminkning så kan man ha ett starkt läppstift, rött, rosa, mörkt, vad man vill och passar i och tvärt om om man har en kraftig sminkning.
Tänk på att röda läppstift oftast har en ton som kan skära sig med din hudfärg om du väljer fel. Alla människor har en gul eller blå ton i hyn och så ska ni såklart leta efter ett läppstift med samma ton. Jag har en blå ton och hade en läppstift med gul ton när jag var yngre och det skar sig som fan, be om hjälp eller prova ett läppstift med gul ton på halva läpparna och ett med blå ton på andra halvan.
Sedan har make up store ett läppstift som heter China red och det är skapat så att det passar ALLA, jag vet inte hur de har gjort det, men jag älskar det verkligen.)

3. Om man vill leka.

Här behövs inga steg eftersom det bara är en grej nämligen en ögonskuggspalett.
Jag önskar verkligen att jag hade en sådan när jag höll på att lära mig sminka mig för det hade hjälpt enormt mycket (tack och lov hade jag världens bästa mamma som gav mig mycket smink).
Har man en palett så kan man leka loss ordentligt, om man till exempel ser en sminkning på YouTube som man verkligen gillar så är chansen stor att man har färgerna som behövs.
Nu tänkte jag visa den som fanns på eleven men det verkar som att den har utgått.
Det finns paletter som heter 88 palette, de finns i orginal(alltså matt), shimmer och warm(alltså jordfärger som jag kallar det), jag tycker såklart att ni ska välja en med färg ;).
Det kan ni hitta på ebay, men jag gick in på coastal scents som är grundskaparna till de här paletterna och de har 50 % rea så det borde ni absolut kolla in här. Jag betalade 250 kronor per styck för mina (ja, jag har alla) och det är så värt pengarna, jag skulle betala mer också, men nu när det är rea så är det ju ännu bättre :D

Slut på del 1 ^^

Kommentarer

Postat av: anniz

Publicerad 2012-05-25 12:20:14

Tack! :D Men om man inte har make up store i närheten och går och köper, hur vet man om man har en gul eller blå ton? :O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela