Små beslut

Publicerad 2013-10-07 19:29:00 i Allmänt,

Det finns en sak som skrämmer och fascinerar mig jävla mycket. Slumpen, eller vad man nu ska kalla det, att små och stora beslut och händelser kan påverka våra liv så jävla mycket. Att de till och med kan avsluta våra liv.
Hur många gånger hör man inte "Om jag hade inte hade gjort det och det så hade inte det hänt".
 
Två expempel:

Jag minns inte den här exakt, men det gäller 9/11. Det var en man, jag tror att han stannade uppe mycket längre än han skulle för att han ville se en fotbollsmatch och därför försov han sig. Om han inte hade försovit sig så hade han varit i tornet när det hände. Tänk er det, om han hade klivit upp i tid så hade han mest troligt varit död nu.
 
Det andra hörde jag i dokumentär om när Tjörnbron blev påkörd av ett fartyg och hela bron rasade. En kvinna jobbade kväll/natt och brukade oftast stanna kvar en kvart efter stängning och dricka kaffe med sina kollegor men den här natten ville hon bara hem. 30 sekunder efter att hon hade åkt över bron så rasade den, 30 sekunder!!
Om hon hade behövt stanna någon stans en liten stund eller sakta in av någon anledning så hade hon åkt med när bron rasade. Så jävla läskigt.
 
Det här är något som jag tänker på ofta, jag kan nästan bli besatt ibland. Om jag väljer en annan väg när jag ska gå någonstans så kan jag bli rädd att något ska hända, fy fan vad jag kommer ångra att jag tog den här vägen då o.s.v.
Och tänk att förlora någon på det viset.... Om hon bara hade stannat hos mig en stund till så hade hon inte dött, om han inte hade åkt just den kvällen så hade han inte dött o.s.v. Fy fan. Det är alltid hemskt att förlora någon, men jag tror ändå att det är svårare. Med mamma t.ex så vet jag ju att man inte hade kunnat göra något, hon var sjuk och hennes kropp orkade inte mer.

Det finns en film som handlar om det här, den heter sliding doors och den är så otroligt bra. Den visar en kvinna som ska hinna med ett tåg, i ena versionen så hinner hon och man får då se hur hennes liv utspelar sig, i andra versionen missar hon tåget och man får se hur det blir då, och båda verkligheterna utspelar sig samtidigt. Den är så jävla intressant och visar verkligen hur små saker kan påverka så enormt mycket. Jag tycker absolut att ni ska se den.
 

 
 
Jag vet inte varför jag skrev det här inlägget egentligen, jag bara kände för't.
 
Adieu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela