Jag är en person.

Publicerad 2013-05-09 17:46:00 i Allmänt,

Det här är ett inlägg till mig själv. Det är en lista på mina passioner och intressen, den är påminnelse till mig själv att jag faktiskt är en person. Jag har ju skrivit innan om att jag känner att jag har förlorat mig själv, att jag inte längre känner mig som en person.
Jag vill ha det här för att påminna mig själv om att jag faktiskt är någon som har passioner och intressen för ibland glöder det fortfarande till, det är bara så att jag mår för dåligt och är för energilös för att engagera mig i något.

1. Arkitektur - Jag vet inte exakt när min kärlek för arkitektur startade, jag vet att den inte har funnits med mig hela livet men jag vet inte heller hur länge den har funnits. Det är synd att den inte var lika stark när jag hade kulturhistoria i skolan, jag sög inte åt mig informationen så bra och kan därför i princip ingenting. Men jag älskar att titta på vackra byggnader, jag fylls av en kärlek och ett lugn och jag kan titta hur länge som helst.
I Göteborg finns det otroligt många vackra hus, min skola där (schillerska gymnasiet) var i sig otroligt vacker, och sedan var den omringad av underbara hus fulla av detaljer. Jag promenerade ofta runt i Göteborg och mådde så jävla bra just då.
Jag går ofta och tittar uppåt när jag går på stan här i Östersund och har genom det upptäckt så mycket fint. När jag påpekar det för folk "Titta vad fint det där där uppe" så får jag nästan alltid svaret "Det där har jag inte sett förut" och det kan komma från personer som är 60 år och har bott här hela sina liv, lite sorgligt hur mycket man kan missa.

2. Språk - Det är ju något som händer i en när man uttrycker sig skriftligt, man frigörs på något sätt. Oavsett om man skriver om något djupt eller något så enkelt som att man träffade vännerna. Att skriva har till exempel hjälpt mig igenom mammas död. Förut var jag väldigt noggrann när jag skrev, det var viktigt för mig att det var välskrivet och korrekt och gjorde jag någonsin fel så blev jag helt förstörd. Nu på senaste tiden så bryr jag mig inte lika mycket längre. Jag använder förkortningar och slang och allt vad det nu kan vara. Jag orkar inte tänka på skillnaden på var och vart. Jag orkar inte tänka på vad som är korrekt och inte. Jag tror det handlar dels om min energilöshet och dels om att så otroligt många andra slaktar språket. Jag har fått en känsla av att varför ska jag anstränga mig när inte de gör det. Hade jag haft mer energi så hade jag säkert fortfarande försökt mer.
Språk i stor allmänhet är ju så fascinerande. Jag vet inte exakt hur många språk det finns i världen och jag orkar inte kolla upp det men åh vad jag älskar det. Det är därför jag har lärt mig en massa ord och fraser på olika språk. Mina favoritspråk att lyssna på är italienska, spanska, franska, brittisk engelska, thailändska, irländska, skotska(Det lät jätte fel men jag vet inte vad det heter) och säkert mer som jag inte kommer på nu. Kroppsspråk är också intressant, jag älskar att titta på t.ex. japaner, det finns någon slags respekt och ödmjukhet i deras kroppsspråk.

3. Målande. Jag skriver inte in tecknande här för jag har aldrig varit speciellt förtjust i att just teckna. Jag är nästan aldrig nöjd med en bild förns jag har färglagt den. När jag var liten fick min vän Emma rita bilder som jag sedan färglade och så gör jag fortfarande ofta. Tar linearts från deviantart och färglägger dem, sådant kan man ju dock aldrig visa eftersom jag har stulit bilderna men det gör inget. Det är så rogivande och nästan meditativt att färglägga och man kan göra så mycket. Förut målade jag alltid med aquarelle men efter att ha hittat Photoshop så har det blivit det bästa. Det som är så skönt med Photoshop är att det är så fritt, man kan i princip inte göra misstag. Jag använder alltid en massa lager, ibland upp mot 20 stycken, ett för ögon, ett för hår o.s.v. och gör man något fel så kan man sudda eller ta bort det utan att det påverkar resten av bilden. Gör jag personen rödhårig men kommer på att jag vill att hon ska ha en annan hårfärg så ändrar jag det på två sekunder. Jag älskar verkligen Photoshop. Ibland kan det vara skönt att bara sätta sig ned mer akrylfärger och kladda loss på en duk, det behöver inte bli annat en en massa färger huller om buller men det är så skönt.
Tecknandet är såklart viktigt i en bild, men det är oftast något som jag skyndar mig förbi för att få komma till målandet.
Exempel på teckning vs. målning(det blir en enorm skillnad):

 

4. Smink. Det finns väll inte så mycket att säga om det egentligen. Jag tycker bara att smink är fascinerande, att man kan ändra en människas utseende totalt med smink, man kan göra personer till zombies, man kan ge dem sår och brutna ben. Det är inte roligt när smink används för att dölja sig själv, det finns allt för många som gömmer sig bakom smink. Jag använder smink för att jag älskar själva proceduren, nu har jag tyvärr fått en massa problem med ögonen så jag kan nästan aldrig använda smink.

Listan kanske fylls på eftersom.


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela