Vackraste svenska ordet

Publicerad 2013-05-09 14:22:00 i Allmänt,

Jag sitter och kollar på Värsta språket på svts öppna akriv (blev SÅ glad när jag såg att det fanns då jag älskade det programmet), där frågades det "vilket är det vackraste svenska ordet?", och då fick jag lust att skriva om mitt favoritord. Jag vet inte om jag har skrivit om det här förut eller om jag bara har tänkt att jag ska göra det men oh well ^^

Mitt absoluta favoritord i det svenska språket är Fruktansvärt. Det är ett sådant mäktigt och kraftfullt ord i mina öron.
Dels som ett eget ord "Det var så frukansvärt!" Värt att frukta.
Dels i sammanhang "Det gjorde så fruktansvärt ont" eller "det var så fruktansvärt vackert". Det är ett ord som förmedlar en styrka, med ett enkelt ord samlar man ihop en massa otroligt starka känslor.
 
Som ni märker så är jag verkligen förälskad i det här ordet XD Jag har varit det i många många år, sedan jag var 13 tror jag, så det är 10 år och det är fortfarande mitt favoritord.
 
 
A presto!



Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2013-05-18 00:12:21

Haha, det har jag aldrig tänkt på faktiskt :P Värt att frukta!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela