Sminktips del 2

Publicerad 2012-05-25 17:47:06 i Tutorials,

Glömde nämna i Del 1 att man bör ha en highlighter att ha under ögonbrynen också ^^

Börjar med att svara på frågan jag fick: Men om man inte har Make up store i närheten och går och köper, hur vet man om man har en gul eller blå ton?

De borde kunna hjälpa dig på vilken sminkaffär som helst, även åhlens och sådant. Annars kan man kolla om man passar bäst i silver eller guld, jag passar bäst i silver och har blå ton, min mamma passade bäst i guld och hade gul ton :) Passar man i båda kan man ha både och.


Det finns en bra video om det här:





Vill du ha china red så finns den att beställa på kicks.se :) Jag rekommenderar också en läppenna till, jag har burlesque, men är jävligt sugen på russian för att den är lite mörkare.


2. Hur sminkar man sig för att se någorlunda "vettig" ut?



Den här frågan är jävligt svårt eftersom alla ser olika ut, olika ögonform, ögonfärg, hårfärg(det ska inte spela in men jag tycker personligen att det gör det), vilken stil man har o.s.v. Men jag beskriver helt enkelt hur jag tycker att man kan göra för att få bästa möjliga sminkningen. Tänk än en gång på att det här är enligt min smak, ni tycker kanske annorlunda och så men nu skriver jag utifrån mig själv och vad jag gillar :)

- Jag börjar alltid med att smörja ögonlocken med ögoncreme, både över och under, detta för att primern ska få en jämn bas för annars har jag ibland fått fläckar där primern inte sitter lika bra och då blir det fläckar i sminkningen vilket inte är så jävla snyggt ;D

- Sedan lägger jag på primern, man behöver bara en liten klick på vardera ögonlock, smörj hela ögonlocket upp mot ögonbrynet och sedan undre ögonlocket. Eftersom man ska ha mer smink på själva ögonlocket än upp mot ögonbrynet så brukar jag börja lägga det där och så får resterna hamna på resten av ställena.

- Sedan lägger jag kajal på... nu kommer jag inte ens på vad det heter XD Bakomför fransarna, det rosa ni vet.. haha. På det vanliga stället helt enkelt, och även på ovansidan, under fransarna alltså, detta är absolut inte ett måste men det blir mycket snyggare, det blir inte glest mellan fransarna och sminkningen får ett djup.
Det är lite obehagligt men inte så det är outhärdligt.
Efter det lägger jag på svart ögonskugga där man har haft kajal, då sitter den bättre och blir mörkare.
Det rinner dock alltid i ögonvrån på mig så jag kan inte ha svart ända in.

- Nu kommer vi till det svåraste, ögonskugga, anledningen till att det är svårast är för att det är så olika. Man kan göra så jäkla mycket med ögonskugga, använda en massa olika färger o.s.v
Så istället för att förklara hur man kan göra så länkar jag till en egen tutorial som jag gjorde för ett tag sedan: Tutorial.
Och mina favoritmakeupartister på youtube:

Petrilude - Han är min absoluta favorit för han är så jäkla kreativ och duktig, kolla hans Halloween kategori, så jävla bra. 

Pixiwoo - Det här är två systrar från England som gör väldigt bra videor. De är utbildade make up artister och har egen firma. De gjorde en video förut som handlade om vilka färger som passar vilka ögonfärger, men nu hittar jag den inte :/ De är i alla fall jätte bra och det är riktigt rogivande att kolla på deras videor.
Hittade en lista som heter Basics där de har en jäkla massa tips om hur man applicerar lösögonfransar, enkla sminkningar o.s.v. Här hittar ni den.

Xsparkage - Den här tjejen gör en massa olika sminkningar. Även hon har en Basics lista: Här.

Det finns en massa andra som är jätte bra men de här tre är mina favoriter för de beskriver allt väldigt bra och man blir inte uttråkad av att titta på videorna. Annars är det bara att söka "Make up tutorial" på youtube så hittar ni en massa. 

- Nästa steg är mascara, det känns som att alla vet hur man lägger på mascara, på underfransarna brukar jag ha flera lager mascara för mina underfransar är så tunna och korta. 


3. Hur man täcker finnig hy.


- Jag börjar med att tvätta ansiktet med ansiktsvatten, sedan smörjer jag in ansiktet och när det har torkat lite men fortfarande är fuktigt så lägger jag på en primer. Jag använder lumenes ansiktsprimer.

- Sedan lägger jag på concealer, då duttar jag på concealern där man har finnar eller är extra röd, för att färgen ska bli tjockare just där. Jag kör lite lättare under ögonen och så, färgen försvinner men jag har gropar under ögonen så jag ser fortfarande trött ut.
- Efter det lägger jag på foundation. Jag använder flytande foundation från make up store och applicerar med deras borste #366, den är platt på ovansidan och jag tycker att det blir mycket bättre än med en rund. Applicera foundationen med cirkulerande rörelser i ansiktet. Tänk på att en foundation inte ska vara helt täckande om det inte bara är för fotografering för det kan se ganska... ja, det ser inte så snyggt ut efter ett tag när man har svettats och så :P Jag brukar sedan bara "badda" med händerna över ansiktet för att få det lite jämnare och ta bort överflödig foundation.

- Sedan lägger jag på puder, hur ni gör det här är smaksak. Jag lägger på det med svampen(eller vad man nu ska kalla det) som man får med, sedan tar jag en rouge borste och borstar över ansiktet för att få bort överflödigt puder.

- Och till sist rouge, det här är jag inte så bra på. Och man kan lägga på den på en massa olika sätt, så jag föreslår att ni söker på youtube istället ^^

Ni får ursäkta att slutet på det här inlägget blev slarvigt och tråkigt men det är åska i luften och då mår jag skit så jag ska gå och lägga mig nu ;D
Har ni frågor så är det bara att ställa dem.

Hoppas det hjälper!

Arrivederci

Kommentarer

Postat av: anniz

Publicerad 2012-05-25 18:30:44

Ska nog banne mig skriva ut det här så jag slipper springa fram o tillbaka för att komma ihåg allt :)

TACK! Ska kolla "tutorielserna" medan jag äter :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela